LOJİSTİK
FİLO YÖNETİMİ
Filo
Yönetimi Oluşturan Aktörler:
* Yönetim Kısmı
(Operasyon, Dökümantasyon, Takip)
* Araç Kısmı (Çekici,
Römorklar, Forklift ve Vinçler)
* Bakım ve Onarım
(Kademe, Garaj)
* İnsan kaynakları
1. Yönetim Kısmı (Sevk ve İdare)
Bu kısma uluslararası
lojistik şirketlerinde operasyon kısmı bakar, pazarlama departmanından gelen
sipariş emirleri doğrultusunda, yüke uygun aracı seçer, istenilen yükleme
noktasına, istenilen zamanda sevkini sağlar ve aracın yüklemesini yaptırır,
siparişe uygunluğu kontrol eder, ve aracı gümrük noktasına sevk eder.
Gümrüklemeden sonra ise, bu sefere uygun yol güzergahı seçer ve Türkiye son
çıkış noktasında güzergah ülkelerine ait geçiş belgelerini aldırır ve aracı
yurt dışı eder. Tüm bu işlem tekrar dönüş yolunda da aynı şekilde uygulanır.
Aracın Takibi ve konum
belirleme; araç garajdan ilk çıkış noktasından tekrar garaja gelene kadar ise aracın
teknik takibi söz konusudur, cep telefonu çıkmadan evvel araçları ülkelerde
belirlemiş olduğumuz ve girmek zorunda oldukları parkları arayarak konum
belirlemeye çalışırdık ve çok zahmetli aynı zamanda çok maliyetliydi. Cep
telefonundan sonra arayarak konum belirlenmeye çalışılırdı. Hem zahmetli hem
zaman kaybı hem de suistimale açık yöntemlerdi.
Şimdi ise uydu bağlantılı
sistemlerle fevkalede güzel teknik takip ve araç sürücüsü ile yazışmak mümkün
ve konum belirlemeleri anlık alınabilmektedir. Bu sistem anlık konum
belirlemede, yapılan hıza, harcanan yakıt sarfiyatına, kadar tüm detaylı
bilgileri anında rapor etmekte. Bu sistemin internet üzerinden web sayfalarına
bağlanması ile gönderici ve alıcılar kolayca bilgi edinmektedir.
2-Dökümantasyon
Kısmı
a) Araca ait evraklar,
Yeşil sigorta, Cmr sigortası, Araç uygunluk belgesi, Yetki belgeleri, Şirketin
sürücüye vekaleti, Normal trafik sigortası,
b) Yola ait evraklar;
Tır karnesi, CMR düzenlenmesi, geçiş belgeleri (dozvala ) , yükle ilgi Ticari
fatura, Çeki listesi, Atr veya Euro
belgeleri, Orijin belgesi, Sağlık sertifikası, belgeler hazırlanır kontrol
edilir ve ettirilir.
Ayrıca araçlara ait
kanunen zorunlu belgeleri (ruhsat, sigorta, vizeler..) takip, yenileme, kontrol
da bu bolümde takip edilir.
Özetlemek gerekirse,
hem araca ait, hem yola ait tüm belgelerin düzeni bu bölümde kontrol edilerek
hazır edilir.
3-Araçlar Kısmı
Filolar oluşturulurken
hangi yükleri daha çok taşıyor isek ve müşterilerimiz hangi araç tiplerini
tercih ediyorsa ona göre bir seçim yapmak durumundayızdır. Buna göre eğer grupaj
taşımaları yapıyorsak daha hacim bakımından fazla olan araçları, ağır taşıma
yapıyorsak lowbed dediğimiz ağır yük taşıma araçlarını, dökme çimento
taşıyorsak silobaz araçları, gaz taşıyorsak da elbette tank römorklu araçları
tercih ederiz.
İkinci olarak ise satın
alınan araçların teknik özelliklerine göre bir tercih yaparız. Burada da teknik
açıdan sağlam, kolay arıza yapmayan, yakıt sarfiyatı düşük, satış fiyatları
uygun, arıza durumunda uluslararası alanda servis verebilen, yedek parçası
kolay bulunan ve ucuz olan sürüş rahatlığı olan ve uzun yol koşullarında sürücü
için konfor temin eden, satıldığı ikinci el piyasası olan araçları tercih
etmeye çalışırız. Çünkü kolay arıza yapan araçların iş kaybı toplandığı zaman
ciddi anlamda verim kayıplarına sebep olur.
Araçların teknik açıdan
uygun olmaması direkt yakıt sarfiyatını ve zamanı etkiler, nakliye de yakıt en
fazla masraf tutan kısımdır. Zaman ise taşımacı için en önemli unsurlardan
biridir. Uluslararası taşımacılıkta kullanılan
araçlar genel olarak tır ve muadilleri demiştik, Normal lojistik ve nakliye
firmalarında, normal pilot dorseler (82 m3), maxima dorseler (94 m3, mega
dorseler (100m3),kamyon römork araçlar(110 m3),araç taşıyıcı kamyon römorklar, Askılı tekstil araçları, termoking (frigo)
araçlar, cam taşıma araçları ,rulo taşımaya uygun römorklar, konteyner kilitli
taşıma araçları, gibi araçlar bulunur. Ağır nakliye ve taşıma tapan firmalarda
ise düz lowbed araçlar, Havuzlu lowbed araçlar ,teleskobik (açılabilir)lowbed
araçlar, Kazan dorseleri, hidrolik çok akslı araçlar (10-24 aks),Askılı
hidrolik araçlar.. Gibi araç türleri bulunur, yine özel bir grup olan
silobazlar, tankerler, tehlikeli madde taşıyan araçlar, yakıt ve gaz araçlar da
bu işleri yapan firmaların filolarında bulunur.
Filolara ilave olarak
filo içinde sayabileceğimiz, forkliftler, vinçler, kaydırıcılar da filoya
yardımcı ekipman olarak filo içinde bulunur.
5-Bakım ve Onarım Kısmı
Bakım kısmı, araçları
yola gönderirken ve geldiği zaman kontrollerini yapan, gerekli bakım
cetvellerini tutan, periyodik değişim ve kontrollerini yapan kısımdır. Genel
olarak bu işlem garaj veya mekanik kısımda yapılır.
Onarım kısmında ise
araçta oluşan problemlerin kademe içerinde tamir yapılır. Bir sistem açısından
aşağıda yazılı detaylara uymak gerekir
a. Araç yola çıkarken
hiçbir eksikliğinin olmadığına dair imza alınır ve kontrol yapılır sorumlu imza
atar.
b. Araçda meydana gelen
bir aksaklık mutlaka yazılı olarak bakım onarım kısmına verilmelidir.
c. Araçların sürücü
değişiminde tekrar kontrol edilerek araç verilmelidir.
d. Her araca ait cari
tamir hesabı tutulmalıdır, ikinci kademe durumunda kontrol edilebilmelidir.
e. Yolda meydana
gelebilecek, çarpma, kaza vs bildirilmiş ise mutlaka fotoğrafları istenmelidir.
Çünkü çok defalar hiçbir kaza, çarpma olmamasına rağmen aslı olmayan kaza
raporları bildirilmiştir.
6-İnsan Kaynakları
Filo da insan
kaynakları denince yukarıda belirttiklerimizin dışında en önemli parçası araç
sürücüsü dür. Araç sürücüleri firmayı temsil ederler, bu bakımdan alımlarda,
eğitimlerde ona göre verilmelidir.
İşe alımlarda, mutlak
surette test edilirler bunun yanında uluslararası yol bilgisi, evrak bilgisi,
yük emniyete alabilme, gerekli işlemleri yaptırabilme, ülkelerin kurallarına
uyabilme, uyuşturucu madde bağımlısı olmaması, kaçakçılık vs konularla ilgisi
olmaması ve sabıkalı olamaması, en önemlisi ise yöneten kişinin, araç sürücüsü
hakkında bir fikir sahibi olması gerekir. Bilgisini, becerisini, kapasitesini
vb. bir iş yaptırabileceğini kestirebilsin.
Yorumlar
Yorum Gönder