LOJİSTİK FİLO YÖNETİMİ

Filo Yönetimi Oluşturan Aktörler:
* Yönetim Kısmı (Operasyon, Dökümantasyon, Takip)
* Araç Kısmı (Çekici, Römorklar, Forklift ve Vinçler)
* Bakım ve Onarım (Kademe, Garaj)
* İnsan kaynakları

1. Yönetim Kısmı (Sevk ve İdare)
Bu kısma uluslararası lojistik şirketlerinde operasyon kısmı bakar, pazarlama departmanından gelen sipariş emirleri doğrultusunda, yüke uygun aracı seçer, istenilen yükleme noktasına, istenilen zamanda sevkini sağlar ve aracın yüklemesini yaptırır, siparişe uygunluğu kontrol eder, ve aracı gümrük noktasına sevk eder. Gümrüklemeden sonra ise, bu sefere uygun yol güzergahı seçer ve Türkiye son çıkış noktasında güzergah ülkelerine ait geçiş belgelerini aldırır ve aracı yurt dışı eder. Tüm bu işlem tekrar dönüş yolunda da aynı şekilde uygulanır.
Aracın Takibi ve konum belirleme; araç garajdan ilk çıkış noktasından tekrar garaja gelene kadar ise aracın teknik takibi söz konusudur, cep telefonu çıkmadan evvel araçları ülkelerde belirlemiş olduğumuz ve girmek zorunda oldukları parkları arayarak konum belirlemeye çalışırdık ve çok zahmetli aynı zamanda çok maliyetliydi. Cep telefonundan sonra arayarak konum belirlenmeye çalışılırdı. Hem zahmetli hem zaman kaybı hem de suistimale açık yöntemlerdi.
Şimdi ise uydu bağlantılı sistemlerle fevkalede güzel teknik takip ve araç sürücüsü ile yazışmak mümkün ve konum belirlemeleri anlık alınabilmektedir. Bu sistem anlık konum belirlemede, yapılan hıza, harcanan yakıt sarfiyatına, kadar tüm detaylı bilgileri anında rapor etmekte. Bu sistemin internet üzerinden web sayfalarına bağlanması ile gönderici ve alıcılar kolayca bilgi edinmektedir.

2-Dökümantasyon Kısmı 
a) Araca ait evraklar, Yeşil sigorta, Cmr sigortası, Araç uygunluk belgesi, Yetki belgeleri, Şirketin sürücüye vekaleti, Normal trafik sigortası,
b) Yola ait evraklar; Tır karnesi, CMR düzenlenmesi, geçiş belgeleri (dozvala ) , yükle ilgi Ticari fatura, Çeki listesi,  Atr veya Euro belgeleri, Orijin belgesi, Sağlık sertifikası, belgeler hazırlanır kontrol edilir ve ettirilir.
Ayrıca araçlara ait kanunen zorunlu belgeleri (ruhsat, sigorta, vizeler..) takip, yenileme, kontrol da bu bolümde takip edilir.
Özetlemek gerekirse, hem araca ait, hem yola ait tüm belgelerin düzeni bu bölümde kontrol edilerek hazır edilir.

3-Araçlar Kısmı
Filolar oluşturulurken hangi yükleri daha çok taşıyor isek ve müşterilerimiz hangi araç tiplerini tercih ediyorsa ona göre bir seçim yapmak durumundayızdır. Buna göre eğer grupaj taşımaları yapıyorsak daha hacim bakımından fazla olan araçları, ağır taşıma yapıyorsak lowbed dediğimiz ağır yük taşıma araçlarını, dökme çimento taşıyorsak silobaz araçları, gaz taşıyorsak da elbette tank römorklu araçları tercih ederiz.
İkinci olarak ise satın alınan araçların teknik özelliklerine göre bir tercih yaparız. Burada da teknik açıdan sağlam, kolay arıza yapmayan, yakıt sarfiyatı düşük, satış fiyatları uygun, arıza durumunda uluslararası alanda servis verebilen, yedek parçası kolay bulunan ve ucuz olan sürüş rahatlığı olan ve uzun yol koşullarında sürücü için konfor temin eden, satıldığı ikinci el piyasası olan araçları tercih etmeye çalışırız. Çünkü kolay arıza yapan araçların iş kaybı toplandığı zaman ciddi anlamda verim kayıplarına sebep olur.
Araçların teknik açıdan uygun olmaması direkt yakıt sarfiyatını ve zamanı etkiler, nakliye de yakıt en fazla masraf tutan kısımdır. Zaman ise taşımacı için en önemli unsurlardan biridir.  Uluslararası taşımacılıkta kullanılan araçlar genel olarak tır ve muadilleri demiştik, Normal lojistik ve nakliye firmalarında, normal pilot dorseler (82 m3), maxima dorseler (94 m3, mega dorseler (100m3),kamyon römork araçlar(110 m3),araç taşıyıcı kamyon römorklar,  Askılı tekstil araçları, termoking (frigo) araçlar, cam taşıma araçları ,rulo taşımaya uygun römorklar, konteyner kilitli taşıma araçları, gibi araçlar bulunur. Ağır nakliye ve taşıma tapan firmalarda ise düz lowbed araçlar, Havuzlu lowbed araçlar ,teleskobik (açılabilir)lowbed araçlar, Kazan dorseleri, hidrolik çok akslı araçlar (10-24 aks),Askılı hidrolik araçlar.. Gibi araç türleri bulunur, yine özel bir grup olan silobazlar, tankerler, tehlikeli madde taşıyan araçlar, yakıt ve gaz araçlar da bu işleri yapan firmaların filolarında bulunur.
Filolara ilave olarak filo içinde sayabileceğimiz, forkliftler, vinçler, kaydırıcılar da filoya yardımcı ekipman olarak filo içinde bulunur.

5-Bakım ve Onarım Kısmı
Bakım kısmı, araçları yola gönderirken ve geldiği zaman kontrollerini yapan, gerekli bakım cetvellerini tutan, periyodik değişim ve kontrollerini yapan kısımdır. Genel olarak bu işlem garaj veya mekanik kısımda yapılır.
Onarım kısmında ise araçta oluşan problemlerin kademe içerinde tamir yapılır. Bir sistem açısından aşağıda yazılı detaylara uymak gerekir
a. Araç yola çıkarken hiçbir eksikliğinin olmadığına dair imza alınır ve kontrol yapılır sorumlu imza atar.
b. Araçda meydana gelen bir aksaklık mutlaka yazılı olarak bakım onarım kısmına verilmelidir.
c. Araçların sürücü değişiminde tekrar kontrol edilerek araç verilmelidir.
d. Her araca ait cari tamir hesabı tutulmalıdır, ikinci kademe durumunda kontrol edilebilmelidir.
e. Yolda meydana gelebilecek, çarpma, kaza vs bildirilmiş ise mutlaka fotoğrafları istenmelidir. Çünkü çok defalar hiçbir kaza, çarpma olmamasına rağmen aslı olmayan kaza raporları bildirilmiştir.

6-İnsan Kaynakları
Filo da insan kaynakları denince yukarıda belirttiklerimizin dışında en önemli parçası araç sürücüsü dür. Araç sürücüleri firmayı temsil ederler, bu bakımdan alımlarda, eğitimlerde ona göre verilmelidir.
İşe alımlarda, mutlak surette test edilirler bunun yanında uluslararası yol bilgisi, evrak bilgisi, yük emniyete alabilme, gerekli işlemleri yaptırabilme, ülkelerin kurallarına uyabilme, uyuşturucu madde bağımlısı olmaması, kaçakçılık vs konularla ilgisi olmaması ve sabıkalı olamaması, en önemlisi ise yöneten kişinin, araç sürücüsü hakkında bir fikir sahibi olması gerekir. Bilgisini, becerisini, kapasitesini vb. bir iş yaptırabileceğini kestirebilsin.


Yorumlar