LADA

Lada'nın geçmişi, komünist Rusya ile İtalya arasındaki ortak bir girişimin bir parçası olarak bir araba fabrikası açıldığında, 60'lı yıllara kadar uzanabilir. Volga nehri üzerinde kurulmuşolan fabrika, yakınlarda İtalyan komünist olarak adlandırılan ve sonunda bitki çevresinde yetişen küçük bir sanayi topluluğu oluşturan Toglietti kentinin hızlanan gelişimini tetikledi.


Fiat modelleri, kuruluşundan itibaren "insanların arabası" olarak tasarlanan erken Lada'ın temeli idi. Fiat 124'un platformu, sıfır santigratın altındaki sıcaklıklarda ve engebeli arazilerde, Rus sürüş şartlarının gereksinimlerini karşılamak üzere uyarlandı. Sağlam bir yapı elde etmek için dış gövde sertleştirildi, toplam yerden yükseklik arttı ve arka kısımda alüminyum frenler takıldı. Motor, üstten eksantrik mili ile daha yeni bir tasarımla değiştirildi. Garip bir şekilde, Fiat modellerinde bulunan motordan daha iyi olan motor asla Fiat tarafından kullanılmamıştır.

Rusya'da motor arızasının başlıca nedeni soğuktu ve hiçbir yerde hayatta kalma şansının az olduğu hiçbir ortada kalmış gibi "sakıncalar" dan kaçınmak için önlemler alındı. Böylece, ani pil kaybı için kapağı açacak bir başlangıç ​​kolu yanı sıra bir yardımcı manuel yakıt pompası monte edildi.

Genel olarak düşünüldüğü gibi Lada, otomobil üreticisi değil, Rus üreticisi Autovoz'a ait bir ticari markadır. Adın kendisinin de belirttiği gibi, Lada otomobilleri bugün Eastpak'ın sırt çantalarını yaptığı gibi basit ve uzun ömürlü inşa edildi. Fiat'tan ilham alan ilk modeller arasında sedanlar (VAZ 2101) ve istasyon vagonları (VAZ 2102) vardı ve bunları daha sonra ikiz farlar ve geliştirilmiş 1.5 L benzinli motor olan VAZ 2103 gibi lüks versiyonlar piyasaya sürdü.

1980'ler gelince, Lada zaten yeni ve daha yeni modeller geliştirmişti. Tasarım iyileştirmesinin mükemmel bir örneği 1978'de piyasaya çıkan Niva'ydı. Model, yeni gövde stili, dört tekerlekten çekiş sistemi ve güçlü 1.7 litrelik motor ile Rusların hayranlığını kazanmak için hızlıydı.

Daha önceki modellere kıyasla pek çok yenilik daha sonra Samara olarak değiştirilen 3 kapılı bir hatchback Sputnik'in piyasaya sürülmesiyle devam etti. Yeni Lada nın gelişimi, yanma odalarını iyileştirmek için üzerinde çalıştığı Porsche gibi Alman üreticilerle yapılan işbirliklerinden yararlandı.

VAZ 2105 ve 2107 gibi o dönemde üretilen modellerden bazıları, daha sonra "gigolo" kelimesine benzerlikler nedeniyle düşürülmüş olan Zhiguli adıyla geçti. Fabrika, komünist rejimin düşüşünün ardından yeni 110 ürün yelpazesini ertelemek zorunda kalana kadar üretim devam etti.

90 modelleri, görünüm bakımından Nissan Micra'ya yakın bir mikro araç olan Gnom'u ve sportif bir coupe olan 92'li Natacha'yı içeriyor. Lada, diğer otomobil üreticilerine kıyasla yeraltında işletilmiş gibi görünse de, Asya ve Güney Amerika gibi dünyanın diğer bölgelerinde operasyonlarını başarılı bir şekilde sergiledi.

Halen Renault ve Nissan'ın yanı sıra daha büyük bir grubun parçası olan Lada, halen patlayan, kısmen otomotiv endüstrisine oranla çok daha güçlü olan Rus ekonomisi ile hızlı bir şekilde ilerlemektedir. Lada hisse senetleri satışlarını içeren bazı önemli işlemlerin ardından Rusya, neredeyse geceleri dünyanın en hızlı büyüyen otomobil pazarlarına dönüştü. Şirket tahminlerine göre, bakım satışları yakında Almanya pazarında kayıtlı olanları aşacak.

Kompleks bir yeniden yapılanma sürecine giren Lada, Rusya'daki satışlarını ikiye katlamalı ve 2015 yılına kadar dünyaya yeniden kazandırılması planlanıyor. Bu arada Rus üreticisi, Samara merkezli Samara 2 3 kapılı ve 5 kapılı hatchback, Kalina, Priora ve Porsche Silhouette'i birlikte geliştirdi.

Yıllara Göre Gelişimi

1970

Aracın projelendirme aşamasında Fiat, Moskova Enstitüsü Nami ve şirketin araştırma - geliştirme departmanı birlikte yer almışlardır. Fiat 124 adı ile 1966 yılında sınıfında yılın otomobili seçilen bu model VAZ 2101 adı ile de ülkesinin en popüler otomobili olma sözünü veriyordu. 

1973

1971 yılının Mart ayında yıllık 220.000 adet otomobil üretim kapasitesine ulaşan fabrika 1972 yılının Ocak ve yine aynı yılın Eylül ayında kapasitesini arttırmış, Aralık 1973 yılında ise fabrika bütün olanakları ile tam kapasite üretime ulaşmıştır. 

1986

Türkiye'ye 1986 yılından itibaren bir Anadolu Grubu kuruluşu olan Çelik Motor Tic. A.Ş tarafından ithal edilmeye başlanan LADA büyük bir ilgi ile karşılanmış ve 1989-1993 yılları arasında üst üste en çok satılan ithal otomobil olma başarısını yakalamıştır. 

2003

Autovaz yıllık 750.000 adet imalat kapasitesi ile Rusya ve Doğu Avrupa'nın en büyük otomobil üreticisi konumundadır. 1970 - 2003 yılları arasında 600.000 adeti Vega modeli olmak üzere toplam 22 milyon araç üretmiştir. Ayrıca lisans anlaşmaları ile aralarında 

Ukrayna Kazakistan Mısır Ekvator ü
lkelerinin de bulunduğu 18 ayrı montaj tesisleri de faaliyet göstermektedir. 

LADA GÖRSELLERİ

























Yorumlar