Kurumsal şirket ya da şirketler, uzun dönem ve kısa dönem araç kiralama yapan kuruluşların kullandığı araç takip sistemleri firmalara pek çok konuda avantaj sağlamaktadır.
Araç takip sistemleri filo yöneticilerinin, operasyon elemanlarının ve saha operasyonunda görevli personelin işini kolaylaştıran bir sistemdir. Kısaca filo yönetimini ele alacak olursak kendi içersin de
alt dallara ayrılan bir yapı dır aslında önceleri lojistik departmanın içerinde yer alıyor olsa da yeni dönemde şirketlerde ki araç sayısının eleman sayısının artması dan sebep lojistik ten ayrılarak ayrı bir birim haline gelmiştir, muhasebe, insan kaynakları gibi diğer birimlerle ilişkilidir.
Filo yönetiminde yapılan aylık ve yıllık raporlar için veriler gerekmektedir, bu verilerin en önemlisi kilometredir ve iki türlü elde edilir. Şoförler tarafında yakıt fişine yazarak veya arabada bulunan listeye yazarak yada saha personelinin depo çıkışında alması bu yöntemlerden manuel olanıdır. Firmanın göstermiş olduğu iş koluna göre değişiklik gösterir.
Bir de araç takip cihazları ile alınan veriler vardır bunlara da %3,%5 arasında hata payı ile bu verilere sahip olunur. Yakıt sağlayıcı firmalarında böyle bir hizmeti vardır ama bazı handikapları da mevcuttur. belli periyotlarda muhakkak kalibrasyon ayarı gerekmektedir. Bu yöntem de teknolojik olanıdır.
Filo yönetimi kendi içerisinde filo müdürü,yönetici asistanı, hasar, satın alma, muhasebe, finans, raporlama olmak üzere 7 bölüme ayrılır. Filonun büyüklüğüne göre lastik birimi de bulunan firmalar vardır.
alt dallara ayrılan bir yapı dır aslında önceleri lojistik departmanın içerinde yer alıyor olsa da yeni dönemde şirketlerde ki araç sayısının eleman sayısının artması dan sebep lojistik ten ayrılarak ayrı bir birim haline gelmiştir, muhasebe, insan kaynakları gibi diğer birimlerle ilişkilidir.
Filo yönetiminde yapılan aylık ve yıllık raporlar için veriler gerekmektedir, bu verilerin en önemlisi kilometredir ve iki türlü elde edilir. Şoförler tarafında yakıt fişine yazarak veya arabada bulunan listeye yazarak yada saha personelinin depo çıkışında alması bu yöntemlerden manuel olanıdır. Firmanın göstermiş olduğu iş koluna göre değişiklik gösterir.
Bir de araç takip cihazları ile alınan veriler vardır bunlara da %3,%5 arasında hata payı ile bu verilere sahip olunur. Yakıt sağlayıcı firmalarında böyle bir hizmeti vardır ama bazı handikapları da mevcuttur. belli periyotlarda muhakkak kalibrasyon ayarı gerekmektedir. Bu yöntem de teknolojik olanıdır.
Filo yönetimi kendi içerisinde filo müdürü,yönetici asistanı, hasar, satın alma, muhasebe, finans, raporlama olmak üzere 7 bölüme ayrılır. Filonun büyüklüğüne göre lastik birimi de bulunan firmalar vardır.
Araç Takip Sistemlerini kullanan kuruluşlar raporlama, km takip, yakıt takip, güvenlik gibi daha pek çok konudan faydalanmaktadırlar.
Araç Takip Sistemlerinin sunduğu veriler hata payı çok aza indirilmiş raporlar sayesinde, firmaların önemsenmeyecek gibi gözükse de karlılık durumlarını arttırmaktadır. Bu veriler sayesinde kilometre takibi yapılabilmesi çok kolay bir hale geldi. Bu sayede aracın ne zaman lastik değiştireceği, periyodik bakıma ne zaman gideceği, aracın yapmış olduğu aylık kilometre ortalamasından yıllık kaç litre yakıt yakacağı ,amortisman kilometresini ne zaman tamamlayacağı gibi birçok konuda araç takip sistemleri, yani ATS' ler görünmeyen yardımcı gibidir.
İki türlü araç takip sistemi vardır bunlar;
1.Firmalar tarafından üretilmiş olan ve araç üzerine monte edilen araç takip sistemleri, aracın konum bilgilerini, hız, çalışma saati bilgilerini veren, istenildiğinde de ilave donanımla gelişmiş ayrıcalıklar sunulan güvenlik sistemleri
2. Akaryakıt firmaları tarafından yine araç üzerine monte edilen araç takip sistemi ve taşıt tanıma sistemi (TTS) ile de aracın konum bilgilerini, hız, çalışma saati, yakıt alım tarihi,alınan yakıt litresi,yakıt alım km si ve tutarı gibi bilgileri verir.
FİLO YÖNETİMİ
İki türlü araç takip sistemi vardır bunlar;
1.Firmalar tarafından üretilmiş olan ve araç üzerine monte edilen araç takip sistemleri, aracın konum bilgilerini, hız, çalışma saati bilgilerini veren, istenildiğinde de ilave donanımla gelişmiş ayrıcalıklar sunulan güvenlik sistemleri
2. Akaryakıt firmaları tarafından yine araç üzerine monte edilen araç takip sistemi ve taşıt tanıma sistemi (TTS) ile de aracın konum bilgilerini, hız, çalışma saati, yakıt alım tarihi,alınan yakıt litresi,yakıt alım km si ve tutarı gibi bilgileri verir.
FİLO YÖNETİMİ
- Filo yönetimi kolay bir iş gibi görünüp hafife alınsa da, titizlik gerektiren bir iş koludur.
- Şirketin karlılık oranını arttırır.
- Filodaki araçların işleyişini düzenler.
- Firmanın işleyişine göre planlama yapmayı sağlar.
- Yıllık bütçeleme yapar.
Filo ekibi yukarıda yazılan başlıklar altında oluşan işleri yapmakla yükümlüdür.
KARLILIK ORANINI ARTTIRMAK
Filo yöneticisinin iş ortaklarıyla (tamir bakım servisi, yakıt alımı yapılacak olan firma ve alım yapılacak şube) yapacağı indirim anlaşmaları, araç alımı, lastik alımı veya kiralamalar da yapılacak olan anlaşmalar da en yüksek indirim oranlarını almak.
ARAÇLARIN İŞLEYİŞİNİ DÜZENLEMEK
Çalışılan sektöre göre gerekli hazırlıkları yapmak, oluşturulan filo hakkında yönetime bilgi vermek, kullanıcılara prosedürler hakkında bilgi vermek ve verilecek araçların zimmetlerini yapmak, araç vergilerinin ödeme takibini yapmak, araç muayene tarihlerini takip etmek, kilometre verilerinden bakım zamanlarını takip etmek, araç bilgilerini arşivleme yapmak, araçlara kesilen trafik ihlallerini kullanıcılardan geri ödeme talimatını vermek, bilgi haricinde gereksiz kullanımlardan oluşan tüketim miktarlarını belirleme.
PLANLAMA VE İŞLEYİŞ
Şirketin yapısına bağlı olarak araç amortisman sürelerini belirlemek, amortisman süresi gelen araçların yenilenmesini planlama, şirketin büyüme oranına göre yapılacak alım ve satımları planlama,
filo ve şirket yönetimi arasındaki tüm yazışmaları zamanında yaparak operasyonel anlamda da oluşabilecek sorunları ortadan kaldırarak sistematik bir hale getirmek ve devamlılığını sağlama.
BÜTÇELEME
Bütçeleme olmazsa olmaz bir süreçtir ve veriler üzerinden ön görmeler oldukça meşakkatli bir iştir. Aynı zamanda kesin ve doğru veriler gerektirir.
12 ay boyunca araç bazlı girilen kilometre, yakıt, periyodik bakım ve tamir, lastik durumu, muayene, MTV ler, hesaplanamayan giderler, yıllık yapılacak zam oranları (muayene,emisyon muayenesine yıllık %3 zam yapılır.) bütçelemeye dahil edilir. Tüm bu verileri kullanılan programdan çekme ve excel de yapılmış formüllü tabloya bunları işleyerek bir sonra ki yılın yakıt, lastik, periyodik bakım, yapılacak olan zorunlu ödeme miktarları belirlemek ve maliyeti oluşturmak da filo ekibinin görevleri arasında yerini almıştır.
Tablolara ulaşmak için;
canvolkanbayraktar@gmail.com adresine yazabilir, detaylı bilgi edinebilirsiniz.
Yorumlar
Yorum Gönder